Книгата представя стиловото и тематично разнообразие на творчеството на драматурга Оскар Уайлд: „Вера или Нихилистите” – първата му пиеса; „Саломе” – първият му хит; „Ветрилото на лейди Уиндърмиър” – първата му сатира на висшето общество; „Le Sainte Courtisane или Жената, покрита с бижута” – последната му, незавършена пиеса.
Пиесите са в нов превод, като „Вера” и „Le Sainte Courtisane” излизат за пръв път на български.
Заради блестящото остроумие и прословутите афоризми на Уайлд пиесите му са доста приятно, свежо и мъдро четиво.
Историческата трагедия „Вера или Нихилистите” разказва за една силна и горда жена, чиято интелектуалност и амбиции биват жестоко съкрушени от страстна и пагубна любов. За съжаление, понякога животът имитира изкуството и на 1 март 1881 г. руският цар Александър II е убит от нихилисти. Премиерата на пиесата е отложена заради антимонархическите настроения в нея, което поражда страх у английското кралско семейство и особено у принца на Уелс, женен за руската принцеса Александра и зет на сестрата на убития цар.
„Саломе” е вдъхновена от библейския сюжет за обезглавяването на Йоан Кръстител от цар Ирод, но извежда на преден план темата за сексуалността. Заради това над пиесата е наложена тежка цензура. Поставена е във Франция и пожънва луд успех, като скандализира с това, че за пръв път на сцената е представен стриптийз – танцът на Саломе със седемте воала.
„Ветрилото на лейди Уиндърмиър” изобличава лицемерието в брака. Остроумните сентенции и изненадващите обрати в пиесата по-нататък се превръщат в запазена марка за Оскар Уайлд, който разчупва клишетата на жанра и преобръща представите за модерен театър.
“Le Sainte Courtisane или Жената, покрита с бижута” също е вдъхновена от легендата за Саломе и показва самоунищожителната трансформация на добродетелта в сладострастие, едновременно пречистваща и пагубна за душата.
Нед Май 23, 2010 11:46 am by GoGo